B- lausunnot kuntoutushakemukseen

Hei!

Ystävällisesti tiedustelen, mihin perustuen kuntoutukseen tarvittava B-lausunto (lääkärinlausunto) on Naantalissa maksullinen? Kelan toimistosta saamani tiedon mukaan, kuntoutukseen haettavat lääkärinlausunnot ovat pääsääntöisesti maksuttomia. Reumaliiton lehti oli myös tässä asiassa samalla linjalla. Eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen kannanottona lehdessä mainittiin, että ne ovat maksuttomia? Kiitos vastauksestanne.
Kuntoutukseen? 5.2.2013

Vastaus

Kaikki terveyspalvelujen maksut perustuvat Valtioneuvoston asiakasmaksulakiin ja sitä koskevaan asetukseen (1147/2011).

Asetuksessa § 23 koskee maksua lääkärintodistuksesta:

Lääkärin ja hammaslääkärin todistuksesta ja lausunnosta voidaan periä todistuksen ja lausunnon laadusta riippuen enintään 33,90 euroa.

Maksua ei saa periä kansanterveystyössä hoitoon liittyvästä todistuksesta tai lausunnosta eikä koulu- tai opiskeluterveydenhuollon yhteydessä kerättyihin tietoihin perustuvasta terveystodistuksesta. Ajokorttia varten vaadittava todistus maksaa enintään 40,90 euroa.

Sosiaali- ja terveyslautakunta on päättänyt asiakasmaksut 15.12.2011 § 123 kokouksessa edellä esitettyjen hintojen mukaisesti.

Ns. Laajat todistukset, esimerkiksi B -todistukset eläkettä ja kuntoutusta tai kuntoutustukea varten, maksavat 33,90 euroa.

Maksua ei peritä B -todistuksesta, joka on tehty kuntoutustutkimusta varten.

Terveisin

Tellervo Hannula-Lehtinen, johtava hoitaja