Suomi.fi-viestien käyttöönotto

12.5.2025 alkaen Suomi.fi-viestien käyttöönottoa ehdotetaan automaattisesti, kun tunnistaudut vahvasti kaupungin tai muun viranomaisen sähköiseen asiointipalveluun. Tälle sivulle on koottu vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin liittyen Suomi.fi-viestien käyttöönottoon, toimintaan ja hyötyihin.

 

Mikä muuttuu 12.5.2025?

12.5.2025 alkaen Suomi.fi-viestien käyttöönottoa ehdotetaan automaattisesti kaikille täysi-ikäisille, jotka tunnistautuvat vahvasti julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin Suomi.fi-tunnistuksella. 

Palvelun voi ottaa käyttöön heti tai ohittaa ja jatkaa asiointia normaalisti.

Kehote käyttää suomi.fi-viestit-palvelua sähköisessä asioinnissa.
Kuva: Digi- ja väestötietovirasto

 

Mikä on Suomi.fi-viestit?

Suomi.fi-viestit on jokaisen oma, henkilökohtainen ja tietoturvallinen sähköinen postilaatikko. Sen kautta saat viranomaisviestit kätevästi ja turvallisesti yhteen paikkaan sähköisesti. Palvelu korvaa perinteisen paperipostin ja helpottaa viranomaisasiointia. 

Naantalin kaupunki lähettää Suomi.fi-viestipalvelun kautta ilmoituksia mm. viranomaispäätöksistä. Viestit voi lukea:

Käyttäjä saa ilmoituksen saapuneista viesteistä sähköpostiinsa ja Suomi.fi-sovellukseen. Palvelu on käytettävissä kaikkialla.

 

Miten Suomi.fi-viestit otetaan käyttöön?

Voit ottaa Suomi.fi-viestit käyttöön kahdella tavalla:

  • Hyväksymällä ehdotuksen tunnistautumisen yhteydessä
  • Siirtymällä suoraan osoitteeseen www.suomi.fi/viestit

Palvelun käyttöönotto vaatii sähköpostiosoitteen ilmoittamisen ja sen vahvistamisen yhden tunnin kuluessa. Tunnistautuminen tapahtuu pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai henkilökortin sähköisellä varmenteella.

 

Miksi sähköinen viranomaisposti otetaan käyttöön?

Tavoitteena on sujuvoittaa asiointia, vähentää viranomaisten manuaalista postinkäsittelyä ja pienentää ympäristövaikutuksia. Sähköinen viestintä on nopeampaa, varmempaa ja kustannustehokkaampaa.

Vuoden 2026 alusta alkaen sähköinen viranomaisviestintä on ensisijainen tapa viestiä kaikille, jotka käyttävät sähköisiä asiointipalveluita.

 

Mitä digitaaliseen viranomaisviestintään siirtyminen tarkoittaa?

Suomi etenee vaiheittain kohti sähköistä viranomaisviestintää. Tulevaisuudessa viranomaisposti toimitetaan ensisijaisesti digitaalisesti, mikäli henkilö käyttää sähköisiä palveluja.

Täysi-ikäisille sähköisesti asioiville henkilöille otetaan Suomi.fi-viestit käyttöön automaattisesti Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä vuodesta 2026 alkaen, ellei palvelua ole jo käytössä.

Ne, jotka eivät voi käyttää digipalveluja, saavat edelleen viranomaispostin paperilla. Sähköisen viestinnän voi halutessaan myös keskeyttää. Jos henkilö palaa sähköiseen asiointiin, Suomi.fi-viestit aktivoituvat uudelleen määräajan jälkeen.

 

Onko Suomi.fi-viestien käyttöönotto pakollista?

Ei. Keväällä 2025 käyttöön otettava ehdotus ei tee palvelusta pakollista. Voit ohittaa käyttöönoton ja jatkaa asiointia normaalisti. Voit myös ottaa Suomi.fi-viestit käyttöön myöhemmin halutessasi.

 

Mitä hyötyä Suomi.fi-viesteistä on?

  • Saat viranomaispostin nopeasti ja turvallisesti sähköisesti
  • Viestit löytyvät yhdestä paikasta, missä ja milloin vain
  • Vähennät paperipostia ja ympäristökuormaa
  • Vähennät viestien katoamisriskiä tai viivettä
  • Helpotat asiointia erityisesti silloin, kun asioit useamman viranomaisen kanssa

 

Miten voin lukea Suomi.fi-viestit?

  • Kirjautumalla osoitteeseen www.suomi.fi/viestit
  • Suomi.fi-mobiilisovelluksella
  • Tunnistautumiseen käyvät pankkitunnukset, mobiilivarmenne tai henkilökortti
  • Ilmoitukset uusista viesteistä lähetetään sähköpostiin ja sovellukseen

 

Voinko palata takaisin paperipostiin?

Kyllä. Jos haluat, voit myöhemmin muuttaa Suomi.fi-viestien asetuksia ja palata paperipostin vastaanottajaksi. Ohjeet löytyvät Suomi.fi-verkkopalvelusta.

 

Mistä saan lisätietoa?