Matkailutulo oli Turun alueella noin 426 miljoonaa euroa vuonna 2024

Uutiset
Matkailulla on huomattava merkitys Turun alueen elinvoimalle, mutta yleinen taloustilanteen epävarmuus heijastuu alaan. Matkailutulo Turussa, Naantalissa ja Paraisilla oli vuonna 2024 yhteensä noin 426 miljoonaa euroa. Naantalin välitön matkailutulo oli 39,6 miljoonaa euroa. Päiväkävijöiden määrän lasku ja matkailijoiden varovaisempi rahankäyttö ovat vaikuttaneet siihen, että alueen matkailutulo on laskenut, vaikka yöpymisten määrä on pysynyt lähes ennallaan.
Naantali merellinen näkymä

Vuoden 2024 matkailutulotutkimus lähes 50 alueelle osoittaa, että yleisen taloustilanteen epävarmuus näkyy myös matkailussa.

Välitön matkailutulo oli Suomessa yhteensä noin 5,81 miljardia euroa ja matkailutulo laski keskimäärin 4,4 prosenttia verrattuna edelliseen vuoteen. Päiväkävijöiden määrä on laskenut useimmilla laskenta-alueilla – osalla merkittävästi – ja kotimaisten matkailijoiden rahankäyttö on monella alueella pienentynyt joitain poikkeuksia lukuun ottamatta. Tämä selittää, miksi joidenkin kuntien matkailutulo on laskenut, vaikka esimerkiksi yöpymisissä on ollut pientä kasvua. Myös Varsinais-Suomessa matkailutulo laski ennätysvuoteen 2023 verrattuna. Matkailutulotutkimus toteutettiin paitsi Turussa ja Naantalissa, ensimmäistä kertaa myös Paraisilla.   

Kotimaan matkailijoiden rahankäyttö on varovaista

Turun välitön matkailutulo oli vuonna 2024 yhteensä 338,5 miljoonaa euroa. Laskua edellisestä vuodesta oli 11,2 prosenttia. Matkailun aikaansaamat välittömät henkilötyövuodet vastaavat 1 565 henkilötyövuotta.

Naantalin matkailutulo oli 39,6 ja Paraisten 48,2 miljoonaa euroa. Naantalissa laskua oli 6,5 prosenttia, Paraisten osalta tutkimus toteutettiin ensimmäistä kertaa.

– Koko Suomessa matkailutulon suunta on samankaltainen – Lappia lukuun ottamatta. Siellä matkailu on kasvanut kiivaasti. Tätä laskua osattiin alueellamme odottaa, sillä kotimaisten matkailijoiden rahankäyttö on ollut varovaista ja yleinen epävarmuus näkyy kulutuksessa, sanoo Visit Turku Archipelagon toimitusjohtaja Kristiina Kukkohovi.

– Viime vuoden luvut osoittavat, että olemme yhä liian riippuvaisia kotimaan matkailusta, Tarvitsemme alueellemme kipeästi kansainvälisiä matkailijoita, jos haluamme kasvattaa aluetaloutta ja tehdä matkailusta kasvavaa liiketoimintaa.

Kansainvälisen matkailun kasvattaminen on maraton, ei pikamatka

Kukkohovi muistuttaa, että positiivista kehitystä on paljon. Yritystapahtumien ja kansainvälisten kongressien määrä alueella on kasvussa, kansainvälisten matkailijoiden määrä on nousussa ja saaristo kiinnostaa maailmalla. Tämän kesän luvut näyttävät lupaavilta, Kukkohovi kertoo.

Naantalissakin ollaan tyytyväisiä kuluvan kesän kokonaisuuteen, vaikka alkukesän kylmyys verottikin matkailijoita. Myös matkailijoiden ostokäyttäytyminen on piristynyt, vaikka varovaisuus kulutukseen yleisen taloustilanteen vaihteluissa näkyykin. 

Vuodenvaihteessa matkailun edistäminen siirtyy omaksi yksiköksi kaupungin kehittämispalvelujen alle. Tämä mahdollistaa tehokkaan matkailutyön organisoinnin ja tarjoaa monipuolisen keinovalikoiman matkailuelinkeinon kehittämiseen. Naantalin hyvä tunnettuus matkailukohteena edellyttää uusia avauksia. Tuttujen ja vetovoimaisten kohteiden lisäksi on hyödynnettävä myös saariston mahdollisuuksia.

Myös Parainen panostaa vahvasti kansainvälisen matkailun kasvuun – erityisesti sesongin pidentämiseen.

– Meillä on nyt uusi, upea ja palkittu kansainvälinen Saaristo-brändi, jonka avulla viemme saaristoa maailmalle. Teemme kaikilla rintamilla valtavasti töitä sen eteen, että kansainväliset matkailijat löytäisivät alueemme. Tämä on kuitenkin maraton, ei pikamatka. Nopeita voittoja ei ole, Kukkohovi muistuttaa.

Visitory Oy toteutti vuoden 2024 matkailun tulo- ja työllisyystutkimuksen lähes 50 alueelle eri puolilla Suomea. Visitory Oy on matkailutiedon ja -tutkimuksen tuottamiseen erikoistunut yritys.
 

Päivitetty viimeksi
28.8.2025 15:06