Tunnistautuminen sähköisiin asiointipalveluihin muuttuu: Suomi.fi-viestien käyttöönottoa ehdotetaan tunnistautumisen yhteydessä

Uutiset
Suomi.fi-viestien käyttöönottoehdotus tulee näkyviin sähköiseen asiointiin tunnistautumisen yhteydessä 12.5. alkaen niille täysi-ikäisille henkilöille, joilla ei vielä ole Suomi.fi-viestit käytössä.
Käsi pitelee kännykkää, jossa näkyy kehote suomi.fi-viestien käyttöönotosta.

Päivitetty 8.5.2025, klo 16.10 ohjevideo lisätty

12.5.2025 alkaen Suomi.fi-viestien käyttöönottoa ehdotetaan automaattisesti, kun tunnistaudut vahvasti kaupungin tai muun viranomaisen sähköiseen asiointipalveluun.

Viestien käyttöönotto osaksi asiointia

Ehdotus palvelun käyttöönotosta näytetään niille täysi-ikäisille käyttäjille, joilla Suomi.fi-viestit ei ole vielä käytössä. Palvelun voi aktivoida heti tai ohittaa ja jatkaa asiointia normaalisti. Käyttöönotto edellyttää sähköpostiosoitteen ilmoittamista ja sen vahvistamista.

Uudet viestit tulevat Suomi.fi-palveluun ja ilmoitukset niistä lähetetään sähköpostiisi tai Suomi.fi-mobiilisovellukseen, jos olet sen itsellesi ladannut. Viestit voi lukea osoitteessa www.suomi.fi/viestit tai sovelluksessa. Tunnistautuminen tapahtuu pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai sähköisellä henkilökortilla. Palvelun asetuksia voit myöhemmin muuttaa ja halutessasi voit siirtyä takaisin paperipostin vastaanottajaksi.

Tavoitteena sähköinen ja sujuva asiointi

Kyseessä on valtakunnallinen muutos, jonka tavoitteena on siirtyä ensisijaisesti sähköiseen viranomaisviestintään. Julkishallinnon organisaatiot, kuten kunnat, hyvinvointialueet ja valtionhallinnon organisaatiot, ovat lain mukaan velvoitettuja lähettämään sähköiset tiedoksiannot asiakkailleen Suomi.fi-viestien kautta. Jos organisaation asiakkaat eivät halua ottaa vastaan viestejä sähköisessä muodossa, välittää palvelu heille viestit perinteisenä kirjeenä. 

Suomi.fi-viestit on tietoturvallinen sähköinen postilaatikko, jonka kautta viranomaispostit tavoittavat vastaanottajansa nopeasti ja luotettavasti. Palvelu säästää aikaa ja vähentää paperipostin käsittelystä aiheutuvia kustannuksia sekä ympäristökuormaa.

Digitaalinen viestintä on osa laajempaa siirtymää kohti tehokkaampaa ja saavutettavampaa julkista asiointia.

Lisätietoa:

Päivitetty viimeksi
8.5.2025 16:10