E18 Turun Kehätien asemakaava ja asemakaavan muutos

E18 Kehätien asemakaavaluonnos, suunnittelualueen rajaus

Turun Kehätie on osa Naantalista Turun kautta Helsinkiin kulkevaa päätieyhteyttä E18, joka kuuluu koko Euroopan kattavan TEN-T -tieverkon Skandinavia-Välimeri ydinverkkokäytävään. Varsinais-Suomen ELY-keskus on aloittanut kehittämistoimenpiteet E18-tien saattamiseksi eurooppalaisen päätieverkon vaatimuksia vastaavalle tasolle.

Asemakaavatyön tavoitteena on mahdollistaa Turun Kehätien yleissuunnitelman mukaiset Naantalin osuuden liikennejärjestelyt ja osoittaa maantiealueen ympärillä olevien alueiden maankäytön ratkaisut, tarkastella mahdollisuuksia kaupallisten palveluiden ja liiketoiminnan lisäämiseen ja monipuolistamiseen sekä rata-alueen ympäristöön liittyvien pysäköintialueiden kehittämistarpeita.

Noin 42 hehtaarin suuruinen suunnittelualue sijoittuu Naantalista Turun suuntaan kulkevan nykyisen Armonlaaksontien (Turun Kehätie) alueelle ja sen lähiympäristöön välillä Järveläntien eritasoliittymä - Vanton eritasoliittymä.

E18 Turun kehätie / Naantali -asemakaavatyö on kuulutettu vireille vuoden 2020 kaavoituskatsauksessa.

Kaavaluonnoksen nähtävilläolo

Asemakaavan valmisteluaineisto pidettiin nähtävillä 28.12.2022.–30.1.2023 kaupungin Internet-sivuilla sekä viraston aukioloaikana Naantalin teknisten palvelujen maankäyttöosastolla.

Nähtävillä olleeseen kaava-aineistoon voi tutustua tämän sivun liitteissä.

Väyläviraston ja Naantalin kaupungin yhteinen työpaja

Väyläviraston laatimaa yleissuunnitelmaa käsiteltiin kuntakohtaisissa työpajoissa, jotka ovat avoimia kaikille alueen asukkaille, maanomistajille ja muille asiasta kiinnostuneille. Naantalissa tilaisuus järjestettiin 14.6.2022.

Yleissuunnitelman lisäksi tilaisuudessa esiteltiin Naantalin kaupungin laatimat Kehätien alustavat asemakaavaluonnokset sekä Luolalankadun, Patenttikadun ja Viestitien alustavat asemakaavaluonnokset.

Väyläviraston hankesivut / E18 Turun Kehätie välillä Naantali-Raisio:

Naantali-Raisio - Väylävirasto (vayla.fi)

Hankesivuilla voit seurata hankkeen etenemistä ja

• antaa palautetta ja esittää kysymyksiä palautelomakkeen kautta (palautteen voi jättää nimettömänä)
  • liittyä hankkeen postituslistalle
  • löytää vastauksia usein kysyttyihin ja keskeisiin kysymyksiin hankkeesta.

Kaavaehdotus

Asemakaavan työstöä jatketaan kaavaehdotuksen valmistelulla. Kaavaehdotus pyritään saamaan nähtäville kesän 2023 aikana.

Lisätietoja:

Kaupunginarkkitehti